donderdag 4 juli 2013

Kwark





Wij hebben een familierecept... kwark. Mijn moeder kreeg het  recept ooit van haar buurvrouw, en sinds ze het de eerste keer maakte, is het niet meer weg te denken op onze familiefeestjes. Het is ons traditionele dessert, waar altijd met heel veel smaak van gegeten wordt.

Met al die aardbeien uit onze fruittuin gingen wij gisteren ook eens aan de slag met dat recept.



We namen :
- 0,5 kg platte kaas (ik gebruikte magere)
- 125 gr suiker
- 1 zakje vanillesuiker
- 5 gelatineblaadjes
- aardbeien (ik geloof dat ik zo'n 400 gr heb gebruikt), maar kan ook met ananas, citroen, bosvruchten...
- 1 potje slagroom/soyaroom.

Het fruit wordt opgewarmd (ik heb het ook gemixt), de gelatineblaadjes toegevoegd. Ondertussen wordt de slagroom opgeklopt.
Vervolgens wordt alles bij elkaar gedaan : de platte kaas gemengd met de suiker en vanillesuiker, en ook het fruit, om af te sluiten met de opgeklopte room.

Het is wel cruciaal dat elke stap uitgebreid geproefd wordt.















En dan wordt alles in kleine kommetjes, of een grote schaal gegoten. Ik heb er met onze jongen echte taartjes van proberen maken, gewoon voor de fun.
Na enkele uren koelkast, kan er gesmuld worden. En dat hebben we ook gedaan !




1 opmerking: